torsdag 27 november 2008

Vattenfall, Brasilien, Argentina!

En liten uppdatering innan vi drar iväg på äventyr imorgon:
Asunción blir varmare och varmare. Vi vänjer oss långsamt vid hettan, är väl kanske inte riktigt 45 grader här på dagarna än men inte långt därifrån. Försöker tycka att det är skönt och det är det ibland, särskilt när man kommer ut i värmen från att ha suttit inne med air condition och huttrat. Men oh my god vad det är svettigt ibland, man rinner nästan bort.

Har kommit in i vardagen, tempot och livet mer nu. Och jag gillar det! Har fått lite vänner härifrån och det är hur mycket värt som helst. Paraguayanerna är öppna och vänliga, lätt att lära känna folk. Våran tolk Melina är hur skön som helst, María José (en tjej, har fått för mig att män kan heta det också..?) är en ung journalist som vi interjuat, hur gullig som helst, ska ta med oss ut på det journalistiska fältet nästa vecka om vi vill. Och det är klart vi vill. Och igår var vi på kareokepub med våra nya vänner, los latinos Carlos och Marcelino (och några andra). Jag och Anastasia sjöng "Dressed for success" med Roxette (vad annars liksom?) Haha! Success vet jag inte men man får ju bjuda på sig själv...

Imorgon upp tidigt, då blir det fem timmars bussfärd till Ciudad del este där vi ska besöka ett av Unicefs projekt med gatubarnen. Ska bli riktigt intressant! Sen till de fantastiska vattenfallen Iguazú, med andra ord kommer vi spendera helgen i Brasilien och Argentina! Ska bli grymt kul.

Ikväll var vi på middag hos en paraguayansk kvinna som har rötter i Sverige som Marike (som vi bor hos) lärde känna lite snabbt hos frisören. Vi är väl fortfarande inte riktigt bekväma i situationen att sitta på finmiddag med paraguayanska damer och bli uppassade av deras "maids", men så funkar det här och det är intressant att se om inte annat. Och huset, poolen, vilken lyx!

Paraguay och Sydamerika börjar verkligen göra intryck på mig. Så himla intressanta intervjuer med journalister, jag känner mig inspirerad, engagerad, chockad över saker vi fått höra. Så mycket känslor, så mycket mer man vill veta, fråga, göra. Kommer utan tvekan tillbaka till Sydamerika snart igen.

Äh nu blev det ju långt i alla fall. Höll på att skriva att jag skulle kunna skriva en bok, men det räcker med C-uppsatsen. Hoppas ni har det bra, är det första advent på söndag!? Jul känns långt borta.

Buenas noches!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Första advent igår, jag satte upp två tomtar jag köpte på Ullared förra veckan..
Idag började julkalendern och strax är det julkonsert på tv. Men annars är det inte särskilt juligt här i Sverige, regn och mörker!
Er resa verkar grym!
Fortsätt ha det så bra och sköt om er!
Kram Moa

Anonym sa...

Va spännande det låter! Liksom och komma in i det apraguyanska livet på ritkigt, dt är det häftigaste tycker jag. För min elin och min stasia är inga vanliga turister inte. :)

SKitkul och få föklja med en journalist därifrån ju!

O hur var det nu i helgen??

Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam
Karolina

Anonym sa...

Hej!
Vi har skrivit 1½ sida...38½ to go! Wihooo. Hur går det för er?? Nejvars, är inne på den 15:e...det går sakta men säkert. Hur mår halsen? Ha det fint och njut av värmen, här går allt i gråskala.
Kram från oss

Anonym sa...

Här regnar det och är allmänt otrevligt. Fast med tanke på att vår bil strejkar om termometern visar under nollan så är jag nöjd ändå!

Det verkar som att du har "landat" lite nu, skönt. Blir ju massvis med avundsjuk när man sitter här och bara upplever en dassig vinter och sura låntagare om dagarna!

kramkramkram

/Jennie