måndag 22 december 2008

Galna dagar i Sanber


Dags för en uppdatering. Kom tillbaka till Asunción igår kväll efter att ha spenderat lördag till söndag i San Bernardino, eller "Sanber" som det kallas lite ledigare. Tillhåll för de rika Asunciónborna hade vi hört, med restauranger, discotecas och pool-liv. Efter en och en halv timme på en skumpig lokalbuss kom vi fram, i ösregn. Dyngblöta checkade vi in på första bästa hotell, ett tjusigt ställe med gamla anor. Ett rum var döpt efter den svenska journalisten Ida Bäckman, vilket personalen stolt berättade när de förstod att vi var svenskar. Fint hotell, trevlig personal och vi blev snart uppmärksammade av ett gäng unga Paraguaygrabbar som bjöd med oss på pizza och disco. Hur gamla är ni? frågade de och gissade sedan: 20? 17? 18? okej 19? Det var nämligen 18-årsgräns på stället vi skulle till. Hoho. Folk här verkar tycka att vi ser väldigt unga ut. När vi var på middag för några veckor sedan var värdinnans flickvän övertygad om att vi var max 20 år, gärna 15.... Men i alla fall.

Pojkarna från hotellet visade sig vara blott 18 år och det blev en galen kväll. Vi åkte bil fort fram och tillbaka genom stan med hög musik, drack öl bredvid en mack där unga Paraguayaner hängde vid sina pimpade bilar och spelade musik ur bakluckan. Jag och Anastasia kunde knappt hålla oss för skratt över hela situationen. Sen var vi på ett tråkigt disco. Men det var en intressant kväll.
Bussresan hem var ännu skumpigare och tog dubbelt så lång tid. Först efter två timmar på bussen började vi fundera på om vi verkligen åkte åt rätt håll och nej, det gjorde vi ju inte... Fort av bussen (som var påväg ut på landsbygden) och plötsligt stod vi vid vägkanten i en stad vi inte kände till. Men vi viftade på alla bussar som körde förbi, hamnade rätt tillslut och kom hem, dock några timmar senare än vi tänkt.

För att snabbt nämna uppsatsen så blev vi "klara" i fredags och skickade in, därav helgens lathet och småfirande. Men i mellandagarna väntar massor av plugg, omskrivande och finputsande innan den är klar på riktigt, så förhoppningsvis kan vi fira i Buenos Aires i helgen i alla fall! Vill bara att det ska vara klart och över nu!

Jo, så var man ju med i Paraguays största dagstidning igår. I bilagan "mujer a mujer" ("kvinna till kvinna"). Haha! Hoppades och trodde att det inte skulle bli något eftersom de hade sagt förra helgen, men tji fick jag. Blev upprigd av journalisten som frågade om jag ville ha med mitt namn så jag var ju beredd. Och nej, du behöver INTE skriva mitt namn, sa jag. Desto färre som känner igen mig desto bättre. Är med på inte mindre än tre bilder. Två med en grön kräm i ansiktet och en tagen innan. Inte smickrande alls och jag skyller på att jag var osminkad och hade ful frisyr plus att den dåliga fotografen fotade mig ur en konstig vinkel så att min hals ser lång och sned ut, lite som en sköldpadda. Såg artikeln i hotellets låne-ex men missade tyvärr att köpa tidningen själv. Kanske lika bra. Fast lite kul är det ju ändå.

Bara lite drygt fyra dagar kvar i Asunción nu eftersom vi reser iväg på fredag och det är inte utan att vi känner lite stress. Måste hinna gå på marknad igen, kolla in botaniska trädgården, hänga vid Melinas pool, hänga med alla vi känner, gå tillbaka till fantastiska museo del Barro, med mera med mera. Ska strax ut på stan och försöka avverka i alla fall något av allt på listan.

Längtar efter Sverige och julen när jag tänker på det, så i stället tänker jag inte på jul utan på sol och pool och att vi har det ganska gött ändå. Hoppas att ni har det riktigt julmysigt hemma i Sverige. God Jul!

4 kommentarer:

Anonym sa...

15??? Hahaha.

Duktiga femtonåringar som åker till Paaraguyay och skiver c-uppsats. :)

Det låter som om ni hade en kul helg det är ni värde m ni har slitit så med uppsatsen. Avsky vetenskapliga arbeten! Usch. Men men, det ska bli kul att läsa. :)

Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam!

Anonym sa...

oj, de va karolina allstås

Anonym sa...

haha, ni verkar ha det bra. jag har precis avklarat min sista natt på posten nu och ska försöka skaffa mig lite julstämning såhär dan före dopparedan. nu blir det paketinslagning och sen julgransklädning och knäck.- och kolabak. tråkigt att jag måste sitta och vika alla kolorna själv iår, men det kommer fler jular. passa på att njut av solen istället! puss och kram systeryster

Anonym sa...

God Jul på er från El Bengt de Partille!