fredag 12 december 2008

Mediakändisar i Asunción

Det har varit en mycket märklig dag.
Vi åkte iväg till dagstidningen ABC Color för vår sista intervju till uppsatsen. Vi har intervjuat en hel del journalister vid det här laget och det brukar gå till ungefär på samma sätt. Men idag blev ingenting som vi tänkt oss.
- Plötsligt var det VI som blev intervjuade och fotograferade framför en ful, knallgul ABC Color-vägg.
- Plötsligt hade vi dessutom tackat ja till att följa med journalisten och en fotograf och agera modeller till en artikel om ansiktsbehandlingar.
- Plötsligt låg jag på en soffa i en foajé med en översminkad hudterapeut över mig som smetade in mitt ansikte med en grön ansiktsmask, samtidigt som en fotograf tog snygga close up-bilder, gärna ur lite smickrande grodperspektiv.
- Och plötsligt ska jag vara med i ABC Colors söndagsbilaga.

Dios mío. Hur gick detta till? Anastasia fick kalla fötter och drog sig ur så nu är det bara jag som får skämmas på söndag och hoppas att ingen vi känner ser det. Eller vad tusan, det är ju lite kul nästan. Eller, jag vet inte. Jaja.

Helgen som kommer ska vi ägna helhjärtat åt uppsatsen. Vi kanske tillåter oss en paus vid poolen men annars är det skriva skriva skriva som gäller. Har förstått att man kan få intrycket från våra bloggar att vi bara roar oss och inte pluggar så mycket. Så är det inte! Men hur kul är det att skriva om C-uppsatsen? Blä. Vad gäller poolpaus förresten så är det ett måste. Här är över 40 grader på dagarna, man bara måste bada.

I torsdags tog vi ledigt och hoppade på en av de fantastiska bussarna till centrum. Jag var bara tvungen att ta upp kameran och smygfota lite. Ingen buss är den andra lik. De ser ut som stora leksaksbussar, färgglada och utsmyckade. Den här bussen hade en stor växelspak som var klädd i röd fuskpäls, precis som backspegeln. Fantastiskt.

Det var första gången vi var i stan i annat ärende än för uppsatsen så det var kul. Vi shoppade loss hos gatuförsäljarna, prutade ner våra fancy Dolce Gabbana-fejksolglasögon från 100 000 guaraní till 40 000, fotade skylten som visade 47 grader celsius och tog turistbilder vid det rosa parlamentshuset. Vi hann också se ett av de riktigt fattiga områdena längs floden, precis bakom parlamentshuset, där folk bor i skjul. Det var först på kvällen, när vi visade bilderna för vår vän Gabriel, som vi förstod att vi inte borde ha gått där. Det är tydligen farligt och det kanske förklarar varför en vakt hela tiden följde efter oss.. Nu vet vi det och ska inte göra om det.

Nu är det lucia. Galet. Det går ganska bra att inte tänka på glögg och julmys, men jag inser ändå att jag kommer sakna den svenska julen. Vi ska i alla fall baka lussebullar och bjuda hit lite paraguayvänner på svenskt julmys, det blir kul.

Anastasia har lite finare bilder på sin blogg: www.stasia.se
Glad Lucia, eller vad man säger. Kram o hej!

6 kommentarer:

KG sa...

Säg inte att ni har Rockband oxå! Vaddå tredje världen;-)
Nu börjar det faktistkt bli lite vitt på marken här när temperaturen sjunker under nollan. Svalt och gott är det också. Jag har varit hemma i tio dagar och käkat penicillin men är inte bra ännu så vi får se på måndag om jag kan jobba då. Det är den eviga hostan som inte vill släppa. Jag kollade på Google Earth och hittade Avenida Venezuela! Fantastiskt att kolla in omgivningarna hur bra som helst! Floden är inte badvänlig ser det ut som.
Kram från Pappa

Anonym sa...

hej! nu ska vi se om det går att kommentera från mamma också. malin och jag bakar lussekatter idag. jätteroligt att läsa om era äventyr. spännande att se om du kommer i tidningen. du måste lova att köpa eller fotografera tidningnen så vi får se det. kram mamma och malin

Anonym sa...

Ja! Köp tidningen! Den måste vi ju få se här hemma! Haha, va komiskt.
Fast jag är inte så förvånad över att du tackade ja till en ansiktsbehandling :)

Jag tycker att nu när du lärt dig det ordentligt så kan vi ju ha ytterligare en sån där kväll när du fixar ansiktsbehandlingar på mig och stasia och vi bara sitter där.
"Är det du som kommer ta bort krämen med?". (Konstadinidis, 2008) Haha.

Nä nu ska jag maila dej på facebooken ordentligt istället!

Puzz!
/Karolina

Anastasia sa...

Det känns bra att bli citerad. Det betyder att man är en viktig person :)

Vill bara tillägga att Elin inte behövde ta bort krämen själv på "spa-behandlingen".. Det gjorde samma kvinna som kletat på den! men ja, mer sånt i Kalmar..

/Konstadinidis

Unknown sa...

halloj elin!
vad kul att läsa om hur du har det! den där tidningsartikeln ser jag fram emot att se, vad spännande!!
Här är det nattsudd, vi håller på att renovera grovingången och får inte så mycketgjort innan barnen har lagt sig... puh! Men snart är det klart med skjutdörrar och elfasystem (tack vare johan!), och så ska det bli rödmålat, hoppas det blir bra!
kram kram

Anonym sa...

haha, här har jag hela tiden gått in på din blogg.se blogg och undrat varför du inte skriver något, och så har jag skivit in FEL... hehe bättre sent än aldrig...
kan ni göra mig en tjänst? ta med en burk sol till mig som jag kan sola i i januari... tack på förhand! puss och kram /Belin